התמודדות עם לקויות למידה

לקויות למידה עשויות להתקיים ולהתגלות בכל גיל, בין אם מדובר על ילדים קטנים, על תלמידי תיכון או על בוגרים בזמן לימודיהם האקדמאיים. מדובר בהפרעות שיכולות לבוא לידי ביטוי מבחינה קוגניטיבית, התנהגותית וחברתית. לדוגמא, הפרעות קשב וריכוז, קשיים בזיכרון חזותי ועיבוד מוטורי, דיסלקציה, קשיי התמצאות, חרדה חברתית וכך הלאה. לקויות הלמידה יכולות לעורר גם חרדה ממבחנים ובמקרים קיצוניים, לגרום להתקפי חרדה, ללא כל קשר ללימודים עצמם.

ילדים ומבוגרים שסובלים מלקויות למידה, לא תמיד מאובחנים בזמן – אם בכלל ועל כן, כל עוד הם לא מקבלים הכרה כלקויי למידה, החברה מתייחסת אליהם כחריגים ואף מתייגת אותם כלא אינטליגנטיים או "מופרעים". זה המקום לומר שההנחה שאנשים שסובלים מלקויות למידה, הנם בעלי אינטליגנציה נמוכה יותר מהממוצע, כמעט תמיד שגויה ויתרה מכך, ברוב המקרים המצב הוא הפוך.

כך או כך, לקויות הלמידה פוגעת באורח החיים של אלו שסובלים מהם ועל כן טיפול הוא משהו שפשוט אסור לוותר עליו. בסקירה הבאה נדון בשיטות הקיימות לטיפול בלקויות למידה ונציע דרכי טיפול חדשות, שבתקווה יסייעו גם לכם להתמודד טוב יותר עם לקויות הלמידה שלכם ו/או של הילדים שלכם.

הסיבות ללקויות למידה וההשלכות שלהן

הסיבות ללקויות למידה יכולות להיות גורמים תורשתיים או רפואיים, למשל, סיבוכים בלידה, אך לא רק. הסביבה שבה אנו גדלים עשויה לייצר או לחלופין להפחית לקויות למידה. מחקרים מראים שהיעדר סביבה תומכת וכמו כן, היעדר אבחון של לקות הלמידה ומתן טיפול מותאם, עלולים להחריף את לקויות הלמידה, במיוחד כשמדובר על ילדים קטנים. לא רק לקויות הלמידה עלולות להחריף, אלא גם תופעות הלוואי שלהן, שמגיעות כתוצאה ישירה מהלקויות ומכך שהן אינן זוכות למענה.

ילדים ומבוגרים בעלי לקויות למידה לא מטופלות, לרוב יסבלו מקשיים חברתיים וקשיים רגשיים. קשיים אלו עשויים לבוא לידי ביטוי בדימוי עצמי נמוך, כעס, התקפי זעם, דכדוך וכיוצא בזה. אבחון של לקויות הלמידה בגיל צעיר ולא פחות חשוב, התאמת טיפול למי שלוקה בהן, משפרים משמעותית את ההתמודדות עם לקויות הלמידה ומשפיעים באופן ניכר על סיכויי ההצלחה של הילד בשנים הראשונות לחייו ולא פחות חשוב מכך, גם בעתיד בחייו הבוגרים.

מגוון שיטות טיפול שמסייעות ללקויות למידה

בעשור האחרון חלה התקדמות משמעותית בכל הנוגע להכרה בלקויות למידה ובשיטות הטיפול בהן ועם זאת, נראה שהדרך עוד ארוכה. טיפול בלקויות למידה לרוב יינתן בגיל צעיר, בתקווה שהמשפחה ו/או הסביבה החינוכית של הילד ישימו לב לבעיה. בגילאים צעירים וכן אצל מבוגרים שלא טופלו בילדותם, לקויות הלמידה יבואו לידי ביטוי בתזזיתיות, חוסר יכולת להתרכז בפעילויות או להתמיד במשימה, ריחוק חברתי ואף התנהגות תוקפנית ואלימה.

בשלב הראשון יהיה צורך לאבחן את הילד ולוודא שאכן מדובר בלקויות למידה ולא בהפרעה אחרת. האבחון ייעשה על ידי יועצים פסיכולוגיים ו/או מרכזי הערכה מטעם משרד החינוך. במידה ויובן כי הילד אכן סובל מלקות למידה, יומלצו שיטות טיפול, בהתאם ללקות הלמידה של הילד ולשיטה שאליה הוא מתחבר. השיטות המקובלות בישראל הינן הוראה מתקנת, טכנולוגיה תומכת לקויות למידה, ריפוי בעיסוק, ביבליותרפיה, טיפול באומנות, טיפול עם בעלי חיים וכן טיפולים תרופתיים שאמורים לסייע לריכוז, כשהנפוצים שבהם הם ריטלין וקונצרטה.

חשוב להבהיר שמבוגרים שלא אובחנו בצעירותם ומגלים בגיל מאוחר שהם לקויי למידה, יזדקקו לליווי שונה מזה שניתן לילדים, כאשר לרוב ההמלצה תהיה לפנות ליועצי קריירה, קואצ'ינג ובמידת הצורך, לשלב גם טיפול תרופתי.

כיצד תרפיית תדרים עוזרת ללקויות למידה?

אנו במרכז אלפא לתרפיית תדרים מאמינות ויודעות שיש גם אלטרנטיביות אחרות לטיפול בלקויות למידה, מהירות ויעילות יותר מאשר השיטות שהוזכרו לעיל. אלטרנטיביות לא כימיות, שיוכלו לסייע ללקויי למידה להתמודד עם הלקות ולא רק להשקיט אותה זמנית עם טיפול תרופתי. אנחנו מציעות דרכי טיפול חדשניות להתמודדות עם לקויות למידה, גם לילדים וגם למבוגרים, באמצעות
שיטות טיפול מעולם הפסיכותרפיה הגופנית ורפואת התדרים וביניהן מגע רגשי, מיטת סאונד וטיפול משולב.

מחקרים מוכיחים שצלילים משפיעים על התודעה ושבאמצעות תרפיית תדרים ניתן לייצר שינויים במוח ולטפל בסיבות שבגינן מלכתחילה נוצרו לקויות הלמידה. נמצא כי תרפיית תדרים מקלה על לקויי למידה ומסייעת לתקן את הלקויות, במיוחד כשמדובר על ילדים קטנים. ברחבי העולם, מרפאות ילדים ופסיכולוגים קליניים מציעים את תרפיית התדרים כשיטת טיפול מן המניין ומשתמשים במיטת סאונד ככלי שעליו מתבסס הטיפול.

חוקרים בארצות הברית גילו שמפגש אחד במיטת סאונד, עשוי להיות בעל השפעה טיפולית מתמשכת לילדים ומבוגרים בעלי לקויות למידה וסדרת טיפולים קצרה בסאונד יכולה לגרום לא רק להקלה בלקויות הלמידה, אלא גם להעלמתן. אותם חוקרים הבינו שטיפול בתרפיית תדרים באמצעות מיטת הסאונד, מכניס את המטופלים למצב תודעתי בין המודע ללא מודע, ממש כמו בחלום. בזמן הזה, גלי המוח עוברים למצב מדיטטיבי המכונה אלפא ובנקודה ההיא ניתן לייצר שינויים תודעתיים.

התדרים מאפשרים למוח תוך זמן קצר לעבור למצב אלפא, להיכנס לרוטינה מאוזנת וכך לחזור לתדר הטבעי והראשוני, זה שנשכח עם השנים. בעזרת טיפול בתרפיית תדרים ניתן לאמן את המוח לחזור למצב אלפא בקביעות ולא רק בזמן הטיפול עצמו ובדרך זו, אפשר להביא להפחתה משמעותית בלקויות למידה ובפרט כשמדובר על הפרעות קשב וריכוז. שכן, מצב אלפא עוזר להירגע ומגביר ריכוז. במילים אחרות, מצב אלפא הוא עוזר לילדים ולאנשים להיות בפוקוס.

נסביר שמצב אלפא יכול לדרוש שנים של תרגול ובאמצעות טיפול דרך תדרים ובפרט טיפול במיטת הסאונד, שהנה תיבת תהודה בפני עצמה, יכולים המטופלים שמתמודדים עם לקויות למידה ליהנות ממצב מדיטטיבי עמוק, הן נפשית והן פיזית, בפשטות ובאופן מיידי. מה שבדרכי טיפול אחרות, היה דורש ככל הנראה עשרות טיפולים. במקום טיפולים פסיכולוגיים ממושכים, אנחנו מציעות דרך הרבה יותר מהירה וחסכונית, טובה לבריאות, לא מלווה בתופעות לוואי ושמביאה תוצאות והפחתה משמעותית בלקויות הלמידה, כבר אחרי הטיפול הראשון.

למידע נוסף על טיפול בלקויות למידה פנו אלינו!

שתף :

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

עוד תוכן שיכול לעניין אותך